Mariusz W.
- Jestem dziś najszczęśliwszym człowiekiem w Łodzi, bo spełnia się nasz sen. Wiele dyskutowaliśmy, czy nowy dworzec jest potrzebny, czy powinien być schowany pod ziemię, jak powinien wyglądać, czy powinien wykorzystywać elementy architektury starego dworca. Dziś nie ma wątpliwości - dworzec jest potrzebny, musi wykorzystać elementy starej Łodzi Fabrycznej i będzie schowany pod ziemią - powiedział w czasie konferencji były minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Wicemarszałek Sejmu zaznaczył, że Łódź z nowym centrum, w skład którego wejdzie nowy dworzec, będzie nową szansą dla miasta.
- Kilka lat temu nie wierzyłam w budowę nowego dworca. Dziś nasze marzenie staje się faktem, m. in. dzięki panu marszałkowi Grabarczykowi. Dziś w miejscu, gdzie znajdował się dworzec, mamy już olbrzymią hałdę gruzu. Niebawem Łódź stanie się najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce. Mamy autostradę, mamy nowy terminal lotniczy, a przed nami dopełnienie inwestycji kluczowych dla miasta. Ale budowa nowego dworca to nie tylko inwestycja. To także marzenia łodzian i szansa dla naszego miasta - podkreśla prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Dyrektor projektu w PKP PLK Paweł Dziwisz poinformował, że do tej pory w związku z inwestycją uruchomiono dworzec Łódź Chojny oraz zapowiedział, że dalej będzie tworzony węzeł komunikacyjny. W sierpniu mają ruszyć prace ziemne przy budowie dworca. Projekt ma być zrealizowany do 2015 roku. Po długim, skomplikowanym 1,5-rocznym okresie udało się wyłonić wykonawcę. - W Łodzi będziemy wiercić tunele tarczami TBM i będziemy mieli najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Będzie to najnowocześniejsza technologia, m. in. system toru bezpodsypkowego. Nasz apetyt jest taki, aby - jak powiedziała pani prezydent - zrobić najlepszy węzeł kolejowy w Polsce - zaznaczył dyrektor w PKP PLK.
Projekt budowy podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna to gigantyczne przedsięwzięcie, które pierwotnie silnie wiązano z budową linii kolei dużych prędkości w Polsce. Projekt ten został jednak wstrzymany na co najmniej 20 lat. Nowa stacja Łódź Fabryczna wciąż pozostanie stacją czołową. Kolejarze mają nadzieję, że w dalszej perspektywie uda się wybudować tunel, który połączy Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską.
Wartość inwestycji to około 1,4 mld zł. netto. Inwestycja ma być sfinalizowana do 2015 roku.